Youtube ads vs Tv Ads | Wat is beter?

Is televisie adverteren zijn kracht aan het verliezen?

Nou, televisie, je had een goede run, maar is het te vroeg voor ondernemers om het kanaal te veranderen? We zullen deze en de klinkende vraag beantwoorden die door zo veel eigenaren van kleine bedrijven wordt gesteld: "Hoe krijg ik de beste return on investment voor mijn marketing inspanningen?". Een goed voorbeeld: als je tv kijkt en er wordt een reclameboodschap uitgezonden, dan is de kans groot dat je niet blijft zitten en de reclame bekijkt. In plaats daarvan, trek je je smartphone, tablet of laptop. Traditionele televisie advertenties zitten vast in de tijd warp van het single-apparaat tijdperk, en om deze reden, is dit wellicht helemaal niet de beste investering voor je bedrijf.

Youtube ads wint op deze punten

  • YouTube-advertenties hebben een groter bereik dan tv-advertenties
  • YouTube Ads zijn minder duur dan TV Ads
  • Youtube Ads zijn doelgerichter dan TV Ads
  • YouTube Advertenties Bieden Verschillende Formaten
  • YouTube Ads bieden betere rapportage metrics

Youtube Advertising logobeeld

Youtube ads zijn minder duur

Met traditionele tv-reclame, moet je een fatsoenlijke brok geld neerleggen om zelfs te worden overwogen. Met YouTube-reclame, kun je over het algemeen verwachten te betalen rond een euro per weergave, afhankelijk van factoren, zoals zoekwoorden en doelgroep.

YouTube geeft kleine ondernemers de kans om creatief om te gaan met een minimaal budget en toch de naam van hun bedrijf naar buiten te brengen. Dit zou nooit een mogelijkheid zijn bij traditionele reclame.

Met Youtube ads kun je beter targeten

Adverteren op YouTube geeft je targetingopties en de mogelijkheid om gebruik te maken van de verzamelde gegevens van campagnes. Je kunt YouTube-advertenties gebruiken met de volgende targeting opties.

  • Demografische gegevens
  • Remarketinggroepen
  • Interesses
  • Onderwerpen
  • Plaatsingen
  • Trefwoorden

Hoe meer methoden je gebruikt, hoe kleiner je publiek wordt. Zorg er dus voor dat je je KPI's (key performance indicators) in gedachten houdt bij het kiezen van je methode. Voor naamsbekendheid, zal je je video aan een breder publiek willen laten zien. Voor maximale conversies wil je je publiek zo veel mogelijk beperken.

Met YouTube, kun je eigenlijk instellen dat je advertenties alleen worden weergegeven in een zeer specifieke locatie, zoals een postcode, of zelfs een mijl straal van een geselecteerd gebied. Dit is niet het geval bij televisie, waar advertenties zullen binnenstromen in markten en locaties die je niet noodzakelijk bedient.

Formats kunnen je boodschap versterken

Een ander stuk van de YouTube-reclame puzzel is het type advertentieformaat dat je kan kiezen. Een paar vormen zijn:

  • Display Ads-Deze verschijnen rechts van de uitgelichte video en boven de suggestielijst.
  • Overlay Ads- Deze zijn semi-transparant. Ze verschijnen op het onderste gedeelte van de spelende video.
  • Overslaanbare video-advertenties- Deze staan de kijker toe om uw advertentie over te slaan, maar alleen na de eerste 5 seconden. De advertenties worden ofwel voor of tijdens de geselecteerde video ingevoegd.
  • Niet-skippable Ad- Deze moeten eerst bekeken worden voordat de geselecteerde clip bekeken mag worden.
  • Bumper Ad- Deze worden ook beschouwd als "unskippable" en duren maximaal 6 seconden voordat de video kan worden bekeken.
  • Gesponsorde kaarten- Deze tonen inhoud die relevant kan zijn voor de geselecteerde video. Een goed voorbeeld hiervan zou een advertentie zijn voor producten die in de geselecteerde video voorkomen.
  • En tegenwoordig heb je natuurlijk ook nog de optie voor Youtube reels. Hier kan je nog niet direct op adverteren maar dat zal geheid een optie worden met de toenemende populariteit.

Youtube ads format

De reporting metrics die optimalisatie in staat stellen

Als het op rapportage aankomt, is dit waar YouTube zich echt onderscheidt van televisie, met betrekking tot advertenties. Jij, als de "marketeer", bent in staat om precies te zien welke advertenties je publiek het meest aantrekken. Zo kun je indien nodig de reclame aanpassen om je doelpubliek nog beter te bereiken.

YouTube-analyses worden in realtime gerapporteerd. Je weet dus wat je advertenties doen, op dat moment. Als je een piek in het verkeer verwacht en niet de resultaten ziet die je verwachtte te zien, kun je naar je dashboard gaan en de advertenties die niet presteren schrappen en details aanpassen om ervoor te zorgen dat je bedrijf het gewenste verkeer krijgt. Dit is ver buiten het bereik van de mogelijkheden van televisie.

Zo heb je toegang tot:

  • Views - het aantal keren dat mensen bekeken uw video-advertentie
  • True Views-De weergaven van meer dan 11 seconden
  • View Rate-Het aantal betrokkenheid gedeeld door het aantal keer getoond
  • Gemiddelde kosten per weergave - het gemiddelde bedrag dat wordt betaald wanneer een kijker 30 seconden van je video bekijkt
  • Kijktijd: de totale tijd dat je publiek je video heeft bekeken, in seconden
  • Klikken-Het aantal keren dat iemand op uw advertentie klikt
  • Click Through Rate- Het aantal kliks dat uw advertentie ontvangt gedeeld door het aantal keer dat uw advertentie is getoond
  • Video Viewership- Ook bekend als "quartile reporting". Toont hoe vaak de video wordt afgespeeld tot het kwartiel van de duur

Hoewel het belangrijk is om je advertentie bij zoveel mogelijk mensen te krijgen, is het nog belangrijker om de video voor zoveel mogelijk juiste mensen te krijgen. Zodra je in staat bent om gegevens te verzamelen over de advertentie. Kun je ook beetje bij beetje gaan sleutelen aan de best converterende advertentie voor je bedrijf.

Wat zegt dit over Televisie ads?

Dat hangt er over het algemeen gewoon vanaf. Het hangt af van je publiek of doelmarkt. Als je doelgroep 35 jaar of ouder is, kan het verstandig zijn om een deel van je marketing aan televisie te blijven besteden. Televisie blijft een geweldig kanaal om op te adverteren. De vraag die je jezelf alleen moet stellen is; is het het juiste kanaal voor mijn bedrijf op dit moment.

Juist de combinatie van online adverteren en op televisie is natuurlijk enorm krachtig. Helaas zijn dit soort budgetten niet voor ieder bedrijf beschikbaar.

De winnaar > Youtube

Of je het nu leuk vindt of niet, YouTube is er, en het zal niet verdwijnen. Jaren later zullen kinderen vragen:  "Moest je iets op een bepaalde tijd bekijken, anders miste je het?" De toegankelijkere budgetten in combinatie met de ROI die adverteerders op youtube kunnen bewerkstelligen met het kanaal enorm sterk voor marketing uitingen. Ook als we kijken naar hoe de consument zich tegenwoordig gedraagt past dit veel meer in het plaatje van Youtube.

Denk jij er ook over na om een advertentie ronde te gaan doen om een bepaald doel te behalen? Schroom dan niet om met ons contact op te nemen. We brengen je ads graag naar het volgende level.

Klaar om je creatieve
marketing doelen te behalen?