Belang van creativiteit in reclame

De concurrentie bij het adverteren is giga. Dus hoe creëer je reclame die echt kan scoren?

wat is creatieve reclame?

We hebben een uitgebreide gids samengesteld om de ins en outs van creatieve reclame uit te leggen; wat het is; hoe je een creatieve reclamestrategie uitvoert; hoe je impactvol werk creëert met creatieve reclame.

We behandelen drie hoofdelementen van reclame en hoe creativiteit daarin past: doel, publiek, relevantie.

Maar eerst iets over de betekenis van creatieve reclame en wat creatieve bureaus zoals wij doen.

Creatieve reclame;

is wanneer een team van creatieven samenkomt om een campagne of commercial te maken die op een creatieve en effectieve manier het verhaal vertelt van een merk of non-profit.

Creatieve bureaus kunnen een groot aantal functies voor klanten vervullen; van strategie en ontwerp tot technologie of media - allemaal creatief of deskundig geleid. Het werk wordt vaak sterk bepaald door waarden of een bepaalde leidende filosofie - met andere woorden, het werk dat creatieve bureaus produceren is veel conceptueler en betekenisvoller dan zomaar wat reclameboodschappen.

Hier zijn de 3 belangrijkste redenen waarom wij denken dat creativiteit zo belangrijk is voor reclame ...

WAAROM IS CREATIVITEIT BELANGRIJK IN RECLAME?


TRASH

Het kan een beetje ontmoedigend voor adverteerders om te lezen, maar onderzoek suggereert dat slechts 16% van de reclame is zowel herinnerd en correct toegeschreven aan het merk, wat suggereert 84% van de advertentie-uitgaven zou kunnen gaan naar afval ... ouch.

Een recente studie toonde aan dat internetgebruikers  een gemiddelde van 2 uur en 22 minuten per dag op sociale netwerken en messaging platforms besteden. Dat lijkt veel tijd om tot hen door te dringen, toch? Fout. Gemiddeld heb je ongeveer 5 seconden van die tijd om de aandacht van je bezoekers te trekken. Als uw materiaal hen niet dwingt om te blijven hangen, is het game over.

We worden gebombardeerd door reclame elke keer dat we een browser openen of een mobiel of tablet pakken.

Het Britse marktonderzoeksbureau Millward Brown identificeerde de tien grootste redenen waarom goede advertenties op grote schaal worden gedeeld en reden numero uno, met een ruime marge zelfs, is dat ze creatief en boeiend zijn.

Het lijkt erop dat de beste manier om opgemerkt te worden in het midden van reclame ³"lawaai³" dus is door creatieve en pakkende advertenties te hebben. Advertenties die je doelgroep interesseren en doet laten stoppen. De rest zal gewoon verloren gaan in de eeuwige afgrond dat is het internet!

EFFECTIVITEIT
Creatieve reclamecampagnes zijn bewezen effectiever te zijn in het krijgen van resultaten. Auteur James Hurman, onder anderen, heeft drie decennia onderzocht van reclamecampagnes en vond dat wanneer effectief en creatief uitgevoerd, creatieve advertentiecampagnes een 11X hogere ROI kregen dan andere advertentie campagnes.

Onderzoek uitgevoerd door The Harvard Business Review onthulde: "Een euro geïnvesteerd in een zeer creatieve advertentiecampagne had gemiddeld bijna twee keer zoveel effect op de verkoop als een euro besteed aan een niet-creatieve campagne."

Bekijk bijvoorbeeld onze campagne voor SG Spieringshoek. Het doel was hier om weg te blijven van de school impressie zoals je die vaak ziet. We wilden kinderen echt aan het lachen maken en ze kennis laten maken met momenten die ze eigenlijk wel herkennen of gaan herkennen.

MERKLIEFDE


Creativiteit kan merken helpen om een aanhang te creëren en hun producten te promoten. Uit een onderzoek van Micael Dahlen, Sara Rosengren en Fredrik Torn, gepubliceerd in het Journal of Advertising Research, blijkt dat een zeer creatieve advertentie waarschijnlijk aanslaat bij de consument. Het blijkt dat veel mensen geloven dat een merk dan van hogere kwaliteit is en daardoor ook hun aandacht waard, gewoon omdat ze onder de indruk zijn van de moeite die is gedaan om zo'n creatieve advertentie te produceren.

Neem bijvoorbeeld coolblue

Alles wat zij maken van televisie commercials tot kleine copy tot de manier waarop het kantoor is ingericht is gedaan met een creatieve gedachte. En laten we eerlijk zijn of we nou een voorkeur hebben voor coolblue of juist niet. We weten waar ze als merk voor staan.

MEDIA UITGAVEN


Creatieve advertenties vergen minder mediabudget omdat de kans groter is dat ze organisch worden gedeeld - waardoor het publiek meer kans heeft om de advertentie te zien. Dit geldt met name voor social media, waar een like of een share van een vriend veel waardevoller is dan betaalde promotie, vanwege de manier waarop algoritmes prioriteit geven aan content in de nieuwsfeed. Maar het geldt ook voor offline kanalen, waar disruptieve formats ook online de verdiende aandacht kunnen krijgen.

Base als creatieve partner

Bij Base zijn we een gezellig team met als doel resultaat behalen voor onze opdrachtgevers. Laat het nou net zijn dat we enorm creatief denken. Die aanpak schijnt best wel goed te werken. Dus ben je benieuwd naar hoe wij samen een creatieve advertentie, commercial, social video, campagne voor jouw organisatie ontwikkelen klik dan hier

Klaar om je creatieve
marketing doelen te behalen?